שם הפרסום: דו"ח הערכה מסחר מקוון ינואר 2021
תאריך פרסום: ינואר 2021
גורם מפרסם: הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים
מידע כללי:
הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה הפעילה בשנים 2015 - 2019 את תכנית "מסחר מקוון" במטרה לעודד עסקים קטנים ובינוניים להשתתף במסחר דיגיטלי. התוכנית נתנה לעסקים ידע (הדרכות) וייעוץ פרטני כיצד להיכנס למסחר מקוון, סייע להם להקים חנויות מקוונות, וכן סבסדה את הפרסום ואת קידום החנויות שהקימו. מתוך כ-4,500 העסקים שהתעניינו בתוכנית, רק כ-1,500 השתתפו וסיימו את התוכנית, דבר המצביע כנראה על הקושי וחוסר הכדאיות של עסקים קטנים רבים להקים ולתחזק חנויות מקוונות. במחקר נמצא שרוב העסקים שהקימו בשנים האחרונות חנויות מקוונות משתמשים בהן כיום, ובזמן הקורונה הם אף הגדילו את השימוש באופן משמעותי. בפרסום מנותחת שביעות הרצון של העסקים מהתוכנית וכן מאפיינים וחסמים של מסחר מקוון.
מתודולוגיה
בדיקת התוכנית בוצעה באמצעות סקר שכלל פנייה לכל מסיימי התוכנית בשלוש השנים האחרונות. מתוך 1,460 הפניות שנעשו, מולאו בהצלחה 647 שאלונים (44.3%).
עיקרי הממצאים מתוך ניתוח הנתונים:
- 81% מהעסקים העידו כי ההשתתפות בתוכנית, וקבלת המענק, דרבנו אותם להקים את הפלטפורמה המקוונת
- 57.2% מהעסקים בסקר דיווחו על עליה במכירות לאחר הקמת הפלטפורמה המקוונת
- 26% מהעסקים הגדילו את היקף המכירות המקוונת שלהם, בעקבות הקורונה, ביותר מ- 50% ו-21% נוספים הגדילו את מכירותיהם המקוונות ביותר מ-25%
- בתחום המסחר במזון (הכולל בתי מסחר במזון, מסעדות, פיצריות וכו') שיעור העסקים הגבוה ביותר שהעידו על עלייה במכירות בעקבות הקמת הפלטפורמה (65%)
- השיעור של העסקים שהעידו על עליה במכירות בתחום המסחר באופנה ותכשיטים, הוא הנמוך ביותר (48%)
- אחוז העסקים שהעידו על עלייה במכירות בעקבות הקמת הפלטפורמה גבוה יותר בקבוצת העסקים הבינוניים (64%) ולעומת זאת רק שליש מהעסקים הזעירים מעידים על עליה במכירות
- 71% מהעסקים מסכימים שהפלטפורמה המקוונת תורמת לעסק מעבר למכירות
- 69% מהעסקים העידו שפלטפורמה המקוונת סייעה לעסק בחשיפה לשווקים או קהל יעד חדש ו-14% טענו שהפלטפורמה סייעה לעסק בשיפור הנוחות בתפעול ובמכירה
- 37% מהעסקים מציינים שתחזוקת הפלטפורמה דורשת עובד נוסף בעסק
- 17% מהעסקים לא מסכימים שהליך השיווק של הפלטפורמה יעיל ופשוט ואילו 62% מהעסקים רואים בו הליך פשוט ויעיל